torsdag 26 juli 2007

Utmaning


Från min konditori och bakverksexpert Alice har jag fått en liten utmaning. Hon hade varit i Paris och fått med sig tonkabönor hem. Det är tydligen det absolut trendigaste i konditorivärlden just nu. "Se vad du kan göra med de här!"


Snabb slagning på nätet visar att tonkabönan även är uppskattad för sin doft i många parfymer. Om jag inte läst alltför illa är det en slags angosturanöt. Jag tycker att den luktar svagt av bittermandel och vaniljoch tänkte därför prova den i en färskostkaka med bär och mandelmassa. Återkommer när bönan är utprövad.

1 kommentar:

Alice sa...

Hoppla! En pikant detalj är att tonkabönan visst innehåller en inte oansenlig mängd kumarin - ett giftklassificerat ämne som kan ha skadande påverkan bland annat på levern. I USA förbjudet i livsmedel sedan 1970-talet.

...upptäckte jag själv idag när jag letade mer information.

Det verkar som ämnet frigörs i samband med att bönan torkas och fermenteras, och då lägger sig som vita kristaller utanpå. Hm... man undrar ju om det då räcker med att borsta bort kristallerna och sen tugga i sig i godan ro. Tonka används ju de facto rätt utbrett i mat och bak. Jag tror vi får ta och sätta SLV på den här. Jag ringer dem i morgon!

...tills dess, ligg lite lågt i tonkaverkstan. Ser en potentiell fet stämning framför mig ;)

Kram, Alice

PS. Den här bloggen är början på något storslaget! Sanna mina ord.