torsdag 16 augusti 2007

Ratatouille

När jag var nybakad student och skulle börja lära mig laga mat på riktigt, dvs handla själv, tänka själv och laga själv (inte nödvändigtvis äta själv) så började jag med ögat. Det ögat finner vackert bör också vara gott tänkte jag och stegade iväg till Folkes Livs på Rackarberget i Uppsala.

Det är en rätt liten butik och utbudet var väl inte grandiost men det fanns en del där jag förlorade mig fullkomligt: grönsakerna! Så fina färger...

Nåväl, jag lassade på mig gula paprikor, zucchini, lök vitlök och tomater. Så levde jag på ratatouille i flera månader och därifrån utvecklades soppor och grytor med olika tillbehör.





Ylvas studentratatouille (4 portioner)


1 zucchini
1 röd/gul paprika
4 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 burk (400g) krossade tomater
en skvätt (1/2 dl vatten)
sellerisalt
olivolja
(franska örter)


Halvmåneskiva zucchinin, tärna paprikan, skiva löken och vitlöken
Fräs allt i olivolja tills löken börjar bli genomskinlig
Tillsätt de krossade tomaterna och eventuellt en skvätt vatten om det ser torrt ut
Salta lite med sellerisalt
Låt röran koka upp och sedan sjuda i ca en timme. Då har paprikans sötma utvecklats och en samtidigt frisk tomatsmak gör det här gott till vadsomhelst.




Bon appetit!

Inga kommentarer: