tisdag 11 november 2008

Pumpa

Det känns som om jag ligger lite efter, det var ett par veckor sedan jag köpte två butternutpumpor och jag blev orolig att de skulle förgås helt där i kylen. Raskt förvandlades de till...en porsche...nej snarare till en pumpasoppa och en pastasås med sydafrikansk inspiration. Allt som allt sex matlådor lite drygt.

Soppan gjorde jag i princip som Kinna (se länk) men jag ersatte den färska chilin med sambal oelek och använde matlagningsgrädde - kort sagt, det jag hade hemma. Hysteriskt god blev den i alla fall. Jag har dessutom för första gången pillat ut kärnorna och rostat dem i panna.

Pastasåsen kommer från Lannice Snymans kokbok Posh Nosh och ser ut som följer

Brynt Butternut med rostade pumpakärnor 4-5 portioner
30 g smör
1 liten finhackad röd lök
1 butternutpumpa, skalad, urkärnad och tärnad
2 mogna tomater, urkärnade, tärnade och eventuellt skållade
1/2 kruka färsk timjan
2,5 dl grönsaksbuljong
havssalt och vitpeppar
2 dl matlagningsgrädde

Bryn löken gyllene, rör ned pumpan och låt den suga upp lökaromen och bli lätt brynt och lite mjuk.

Häll i tomater, timjan, buljong, salt och peppar. Låt puttra i 5-10 minuter eller tills pumpan är mjuk. Vätskan ska ha reducerat till hälften. Rosta under tiden pumpakärnorna i en torr stekpanna

Häll i lite grädde och låt såsen kräma till sig. Smaka av. Koka pasta, häll över såsen och strö över lite pumpafrön.
Posh appetit!


Enligt Lannice ska pumpafröna vara ohyggligt nyttiga och dessutom bra för prostataproblem.

Inga kommentarer: