tisdag 12 juni 2007

snabbmat




japp, det är viktigt. När jag kommer hem och är superhungrig måste det gå fort och det måste bli hyfsat gott. Lösningen heter då soppa, vid senaste tillfället bönsoppa. Jag gillar inte bönor, i fast form, men kör jag sönder dem så funkar det, detsamma gäller kikärtor och andra mjöliga saker i burkar.




Det här räcker till ungefär 2 måltider och är inte supernyttigt.




240 g konserverade stora vita bönor (en burk)


2 dl vatten


2,5 dcl matlagningsgrädde (ett paket)


2 matskedar grönsaksbuljong (jag brukar använda den lösa på burk för då är det lättare att lägga till lite i taget)


2 msk konjak (i det här fallet använde jag den konjak som jag förvarar den svarta tryffeln i men vanlig konjak går utmärkt)


ett uns socker


(vill du lyxa till det ytterligare skivar du i lite tryffel)




koka upp allt i en stor kastrull (bönorna är redan kokta så allt behöver bara bli varmt)


kör med stavmixern tills soppan är slät


smaka av med paprikakrydda och mald ingefära




servera med grovt bröd med färskost.

Inga kommentarer: