tisdag 8 januari 2008

Buljong

Hemlagad buljong! visst låter det helylle. I laddningen med lamm i frysen såg en påse med ben.

Jag insåg till min förfäran att jag hade få färska grönsaker (som lökar och morötter) hemma och fick hålla till godo med en mindre mängd sådana denna gång.

När jag gör buljong så saltar jag den inte utan saltet tillsätter jag först när buljongen ska användas.

Lammbuljong ca 2 liter
1 kg lammben (du kan även återanvända det gamla benet från söndagssteken, det finns en massa godheter kvar på och i benet)
4 liter vatten
4 schalottenlökar, delade i två (lite snålt, kan gott ta en gul lök och en purjolök)
2 jordärtskockor, skalade och tärnade (som lyxigt substitut för morötter)
1 dl torkade franska örter (jag har en jätteburk och det liksom bara ramlade ur...)
2 msk hela vitpepparkorn

Koka upp hela baletten i en jättekastrull och låt det sedan stå och sjuda på spisen i fyra timmar (jag har sett två filmer under tiden)

Sila buljongen och låt svalna i en tillbringare eller burk. Ta bort fettet som flyter upp överst eller låt det vara kvar.




Jag tog rätt på det kokta köttet som föll av lammbenen. Fantastiskt mört och gott, kan ätas om det är eller i en soppa. Jag tänker göra en lammköttssoppa.

Inga kommentarer: