söndag 8 mars 2009

En middag

När jag var aktiv på studentnationen i Uppsala hade vi några grundkriterier gällande de olika rätterna på en meny och jag tror att jag delvis följer detta fortfarande. Om vi bortser från soppa, mellanrätter och ost så gäller följande:

Förrätten skall vara salt och fungera bra med öl och snaps.
Varmrätten kan vara vad som helst bara det finns mycket sås.
Desserten har ingen koll på för då är det ändå så stimmigt men är det mycket choklad och rejält söt så är alla nöjda och glada.

Viss förfining har jag kanske uppnåt men idén är inte så dum.
Förrätten - salt för att få igång smaklökarna. Fungerar fortfarande.
Varmrätten - om det finns mycket sås behöver gästerna inte äta knastertorr mat och kan njuta av vinet istället för att läska sig med det.
Desserten - en söt efterrätt och gärna choklad sätter igång både matsmältningen och får upp blodsockret innan dansen och de naturliga endorfinerna. Kan erkännas att jag sällan har dans hemma men matsmältningsmomentet och brytningen mot den numera obligatoriska osten är fin.

Inga kommentarer: