onsdag 26 september 2007

Crème Brûlée med tonkaböna

För några månader sedan fick jag en utmaning av min vänninna Alice. Hon gav mig då två tonkabönor och sade "se vad du kan göra med de här"

Imorgon ska det smakas av. Tyvärr kanske jag använde för lite tonkaböna och för mycket vanilj eller för mycket blåbär i Creme Bruléen så att själva smaken försvinner. Det återstår att se om jag för en gångs skull krånglat till det. Bild och utlåtande kommer imorgon. Receptet kommer här:

Blåbärs-crème brûlée med tonkaböna för 3 personer

frysta eller färska blåbär så att de täcker tre ugnsfasta portionsformar
1 vaniljstång
1,5 dl grädde
1 dl ekologisk mellanmjölk
4 äggulor
1 dl strösocker
1/2 finriven tonkaböna

sätt ugnen på 140 grader
ställ in en långpanna med vatten i (formarna ska gräddas i vattenbad för att få en jämn temperatur)

dela vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna.
lägg frön och stång i en kastrull tillsammans med grädden och mjölken
låt blandningen koka upp

vispa samtidigt samman socker och ägg luftigt
här tillsatte jag tonkabönan

plocka ur vaniljstången ur kastrullen och vispa ned äggsmeten lite i taget
häll blandningen i formarna över bären

ställ ned formarna i långpannan med vatten så att ungefär halva formen täcks och grädda i 25 minuter
crème brûléen ska vara halvfast i kanterna och lite lös i mitten

låt svalna i rumstemperatur
strö på socker och karamellisera sedan med en gasbrännare

jag har tidigare förberett en variant på den här dagen innan en middag och förvarat dem i kylen. då har jag plockat ut dem strax före middagen så är de fortfarande lite svala men inte kalla vid servering.

Inga kommentarer: